Archívum: 2022

Napfény garázs, multifunkciós automata parkolóház

A tervező neve

Friwaldszky Gyula, Friwaldszky Gyuláné
  • Cégnév:
  • Tel.: +36 30 914 58 18
  • E-mail: variomix@t-online.hu
  • Web:

Kategória

Anyagmozgatás, anyagtárolás gépei

A gép funkciója

Az alapfunkció a gépkocsik automatikus parkolása a technikailag elérhető legkisebb alapterületen, kiegészítve a multifunkciós elemekkel.
A Napfény garázs multifunkciós automata parkolóház többszintes kivitelével lokálisan bárhol és csoportos elhelyezésével az erre alkalmas helyszíneken nagy parkolási kapacitások hozhatók létre (1500-2500 parkolóhely vagy még több) Pl. nagyvárosi P+R parkolókhoz
Környezetkímélő, mert a be- és kiparkolás alatt nem jár a gépkocsik motorja.
Jelenleg az úttestek egyik, vagy mindkét oldalát parkoló gépkocsik foglalják le improduktívan. Ha a gépkocsiknak nem az úttesten kell parkolniuk, hanem van erre alkalmas parkolóház hálózat, szabaddá válik az úttest arra, hogy akár többsávos legyen a folyamatos forgalom ami nemcsak gyorsítja a forgalmat, hanem ezzel csökkenti a gépkocsik által okozott üvegház hatású káros-anyag kibocsátást is.
A jelenleg legfontosabb multifunkciós opció, hogy a parkolóház acél tartó vázának homlokzatára és a lapos tetejére napelemek szerelhetők, amellyel elektromos áramot termel és ezzel csökkenti az energiafüggőséget.
Egy új technológiával az elektromos autók akkumulátorai úgy tölthetők fel parkolás alatt, hogy a tulajdonosnak jelen sem kell lennie. A feltöltés után a gépkocsi automatikusan egy szabad parkolóhelyen parkol.
Meg tudja oldani a céges e-autók telephelyi töltését úgy, hogy a gépkocsi le van zárva és a gépkocsi vezetője nincs ott.

A Napfény garázs parkolóház egy olyan anyagmozgató célgép, amelynél a mozgatandó anyag maga a lezárt gépkocsi, a mozgatási terület pedig a magasraktár elvét követi, de a megszokottól eltérően egy körívre hajlított elrendezéssel. Ebben a kör kiosztású rendszerben középen vannak a gépkocsi emelők, amelyeken egy olyan forgató berendezés van, amely beforgatja a gépkocsit a sugaras elrendezésű tároló hely irányába. A gépkocsik hosszirányú mozgatását egy egyenes vonalú mozgást végző robot biztosítja az emelő platformja és a tároló hely, valamint a fogadó illetve kiadó kabin között.
A hasonló automata parkolók mindegyike csak egy emelő- vagy felrakó robottal rendelkezik egy adott parkoló szegmensben, ezért bármilyen műszaki hiba esetén a rendszer működésképtelen a hiba kijavításáig. Ez azt jelenti. hogy a beparkolt autók bennragadnak. Ezért nem váltak népszerűvé. Sok kutató és tervező kereste a megoldást erre a nemzetközi problémára, amit elsőként mi fejlesztettünk ki. A megadott szabadalmi oltalom igazolja a megoldás világszintű újdonságát.
Ennek a parkolási rendszernek az egyik legjelentősebb újdonsága, hogy a Napfény garázs parkolóházban két emelő működik párhuzamosan egy aknában úgy, hogy bármilyen hiba esetén egymást helyettesíteni tudják. Ezzel az üzemeltetési biztonsága egyedülálló. Az új konstrukció elemeinek a digitális vezérléssel összehangolt működése gyors kiszolgálást biztosít.
Az alább felsorolt multifunkciós elemekkel kiegészítve ez a komplex rendszer olyan sokoldalú, amihez hasonló nincs a világpiacon.
– napelemes energiatermelés függőleges felületen, önálló alapterület igény nélkül
– korszerű parkolás kis alapterületen, nagy parkolási kapacitással
– hatalmas P+R parkolók (1500 – 2500 parkolóhely vagy még nagyobb) építése a legkisebb alapterületen
– a zöldterületek megőrzése és védelme
– üvegház hatású gázok keletkezésének csökkentése
– ésszerű forgalomtechnikával a zsúfolt városi forgalom csökkentése
– környezetvédelem, lég- és zajszennyezés csökkentése
– elektromos autók automatikus feltöltése
– elektromos cégautó flották telephelyi töltése
– exportálható hazai termék, amely olyan aktuális piaci igényt elégít ki, hogy keresetté válhat a világpiacon is

– mivel az egymástól legalább 2 km távolságra telepített Napfény garázsok egymásnak már nem konkurensei, ezért franchise rendszerben is üzemeltethetők a világon bárhol.

Mitől más ez a gép, mint a többi hasonló ipari megoldás?

A jelenlegi automata parkolók mindegyike csak egy felrakó géppel tud dolgozni. Ennek bármilyen hibája esetén a beparkolt gépkocsik bennragadnak a hiba kijavításáig. Ez egy parkolóban megengedhetetlen.
Ezzel szemben a Napfény garázs parkolóházban meglepő módon két emelő működik egy aknában úgy, hogy egymást nem akadályozzák és bármelyik emelő hibája esetén a másik emelő valamennyi tárolószint kiszolgálására képes. Ez az új műszaki megoldás világújdonság, szabadalmi oltalom alatt áll.
A parkolóház tervezés mozdulatelemekre bontott újragondolásával több hagyományos funkció kihagyható illetve összevonható, amellyel gyors működést értünk el.
Olyan forgalomtechnikát alkalmaztunk, hogy a be- és kiparkoló gépkocsik nyomvonalai nem keresztezik egymást – mint mindegyik másik parkolóban – ezzel is gyorsítva a forgalmat.
Multifunkciós újdonság a napelemek függőleges elhelyezése is, mert így a napelemek nem igényelnek külön alapterületet, mint a napelem parkoknál.
Eddig nem ismert új technológia az e-autók automatikus feltöltése parkolás alatt, amelyet az automatikus gépkocsi mozgatás tesz lehetővé az erre a feladatra optimalizált vezérlő programmal.

A hagyományos parkolók és mélygarázsok nehezen birkóznak meg a forgalmi csúcs-időszakokban jelentkező lökésszerű igénybevétellel, mert a be- és kijárataik gyorsan bedugulnak. Ezzel szemben a Napfény garázs csoportosan elhelyezett önállóan működő parkoló moduljaiban (pl. 1500 parkolóhely 10 parkoló modulban) egyszerre 20 bejárat és ettől független 20 kijárat van, ami más módon el sem érhető gyors működést biztosít. Emiatt a lökésszerű igénybevételt is kitűnően bírja. Ez is egy egyedülálló újdonsága.

Milyen ipari igény hívta életre a gépet, milyen problémát old meg?

A forgalomban lévő gépkocsik száma folyamatosan emelkedik, amelyet nem követi a parkolóhelyek számának bővülése. A hagyományos parkolók építésére már nincs elegendő alapterület. A mélygarázsok is és valamennyi hagyományos parkoló koncentráltan környezetszennyezők. A parkolástechnika legalább 50 éve alig fejlődött valamit, újdonságot csak az elektronikus perifériák jelentettek, amitől még nem lett több parkolóhely.

A gépkocsik hagyományos parkolásánál (szabadtéri parkolás, parkolóház vagy mélygarázs) a gépkocsivezető keresi meg a szabad parkolóhelyet és bemanőverezi magát oda. (a Biztosítók felmérése szerint a koccanásos balesetek 40%-a parkolás közben történik.)
A gépesített parkolókban, az un. automata parkolókban a gépkocsivezető a parkoló bejáratánál beáll a fogadó kabinba, lezárja a gépkocsit, elteszi a kulcsokat, átveszi a parkoló jegyét és elmegy. Az összes többi be- és kiparkolási manővert a számítógéppel vezérelt gépek és robotok látják el. Ennél kényelmesebb és biztonságosabb ügyfélbarát parkolást nem ismerünk.
Mivel a be- és kiparkolás alatt nem jár a gépkocsik motorja, ez a rendszer környezetkímélő is, nevezhetjük ZÖLD PARKOLÓ-nak is, ami elősegíti a karbonmentes célok elérését.
Mivel a hagyományos parkolásnál a közlekedési utak szélesek, mert helyet kell hagyni a gépkocsik befordulására a parkolóhelyre és onnan vissza, ezért nagy az alapterület igénye. Ezzel szemben az automata parkolókban a gépkocsiforgató berendezések egy-helyben fordítják a gépkocsit a megfelelő irányba, ezért sokkal kisebb az alapterület igénye. A Napfény garázs geometriai kialakítása olyan, hogy nincsenek belső közlekedési utak, amely nemcsak az alapterület igényt csökkenti, hanem a működés gyorsaságát is növeli.
Ez egy ügyfélbarát konstrukció, mert akár mekkora a parkoló kapacitása, az ügyfélnek mindig egyformán rövid közlekedési utakat kell csak megtennie gyalogosan a fogadó és kiadó kabinhoz és az automatikus működés megkímélő őt (és a gépkocsit) a parkolási manőverektől. Továbbá nem kell megjegyezni a parkolóhely szintjét, színét, számát, mert ez rajta van a parkoló jegyen.
Mivel a tároló térbe illetéktelen személy be sem léphet, ez olyan objektív vagyonvédelmet biztosít, ami nem függ a biztonsági őrök éberségétől, sőt biztonsági őrökre sincs szükség a gépkocsik őrzéséhez.

A kulturált, korszerű parkolásra nagy a piaci igény hazai és nemzetközi szinten egyaránt, de eddig nem volt erre alkalmas műszaki megoldás. A Napfény garázs parkolóház kifejlesztése teremtette meg azt az új technológiát, amely már alkalmas a XXI. századi színvonalon a korszerű high-tech parkolásra, ami egyben a legkényelmesebb parkolást is jelenti.
A kis alapterület igény, a nagy parkolási kapacitás, a környezetkímélő gyors működés és a további előnyök mellett a multifunkciós elemek növelik a Napfény garázs parkolóház piaci értékét, amely több évtizeden keresztül fenntartható. Ez a konstrukció megfelel a körforgásos gazdaság feltételeinek is azzal, hogy szerelhető kivitele miatt az alkotó elemei újrahasznosíthatóak. Ezzel szemben minden hagyományos parkoló és parkolóház csak roncsolással bontható szét.
Milyen problémákat old meg:
– Az üvegház hatású gázok keletkezésnek csökkentése valamennyiünk érdeke és a karbonsemlegességi célok elérésének a feltétele.
– a zöld-energia termelés növelése elsőrendű gazdasági céllá vált az energiafüggőség csökkentésére, amit a Napfény garázs acélszerkezetű homlokzatára és a lapos tetejére szerelt napelemek biztosítják
– az e-autók töltőhálózatának kiépítése folyamatban van, amelyhez jó illeszkedik az e-autók parkolás alatti automatikus feltöltésére kidolgozott új technológia
– a céges e-autó flották telephelyi töltésére is alkalmas új technológia ezt a problémát is megoldja, amire eddig nem volt alkalmas módszer
– a Napfény garázs parkolóház megépíthető közterületi parkolóháznak a világ bármely városában;
– nagyvárosok belvárosainak peremén, a belvárosi forgalom tehermentesítésére korszerű, nagy kapacitású P+R parkolók építhetők
– egyes cégek, intézmények udvarán saját parkolási lehetőség a cégautóknak a munkatársak autóinak és a vendégek autóinak;
– szállodáknál, középületeknél, ahol korábban nem építettek mélygarázst, utólag is felépíthető;
– repülőtereken, szállodák mellett, vasútállomásokon, hajó kikötőknél, kórházaknál stb. ahol több napot, vagy hetet tölt el a gépkocsi tulajdonosa és vagyonbiztos parkolót keres
– közösségi közlekedési csomópontokban, Metro végállomásokon, vasútállomásoknál P+R parkolónak is kiválóan alkalmas a túlzsúfolt városi forgalom tehermentesítésére
– lakóparkokban, lakótelepeken, ahol már most is kevés a parkolási lehetőség és kevés az erre felhasználható hely is, utólag is felépíthető
– amennyiben ingatlanfejlesztő cégek már a tervkészítés során betervezik ezt a parkolóházat, előnyösebb az adott telek beépíthetősége
– egységrakományok, például kerekeken guruló konténerek tárolására is alkalmas kikötőkben, átrakó és gyűjtő telepeken, ahol jelenleg egymásra rakják a konténereket. Ezzel a tároló toronnyal átrakodás nélkül rögtön ahhoz a konténerhez férnek hozzá, amelyikre szükség van.

A fentiekből is látszik, hogy technológiaváltásra van szükség a parkolástechnikában is. Mi kifejlesztettük azt, hogy hogyan.

Ha tetszik ez a pályamű, oszd meg: